Wsparcieppsych
„ Cóż to za nieopisana ulga, mieć poczucie bezpieczeństwa przy innej osobie;
nie musieć ważyć myśli, ani mierzyć słów, lecz wylewać je wszystkie z siebie wiedząc,
że wierna dłoń przyjmie je i zachowa…” Marian Evans
Jeśli zdarza Ci się przeżywać to, co opisują powyższe słowa - doświadczasz prawdziwej przyjaźni. Jeśli tęsknisz za przeżywaniem takiej ulgi, doświadczenie przyjaźni jest przed Tobą…
Każdy z nas nosi w sobie potrzebę bliskości z drugim człowiekiem, każdy chce czuć się rozumiany. Gdy popatrzysz na ludzi wokół siebie, dostrzeżesz, że są wśród nich tacy, którzy mają przyjaciół, ale też tacy, którzy ich poszukują. Jeśli należysz do drugiej grupy, nie zniechęcaj się, bo…. przyjaźni można się nauczyć.
Co możesz zrobić, aby zwiększyć swoje szanse na znalezienie przyjaciela?
Alan Loy McGinnis, autor książki „Sztuka przyjaźni” proponuje pięć następujących wskazówek pozwalających nam zbliżyć się do innych ludzi.
- Angażuj się w kontakty towarzyskie.
- Bądź „przejrzystym” człowiekiem.
- Okazuj innym swoje uczucia.
- Naucz się gestów miłości.
- Stwarzaj przestrzenie wolności w swoich kontaktach towarzyskich.
Utrzymuj kontakt z tymi, których już znasz, ale też nie unikaj sytuacji, w których możesz poznawać nowe osoby. Miej czas dla ludzi.
Bądź otwarty, autentyczny, nie zakładaj masek. Pozwalaj innym poznawać siebie ze swoimi zaletami i wadami. Ryzykuj. Nie bój się odrzucenia – to doświadczenie, które jest częścią naszego życia. Pamiętaj, że jeśli jedna osoba nie zaakceptowała Cię, nie znaczy to, że tak samo będzie z następnymi, którym ujawnisz siebie. Otwartość rodzi otwartość.
Mów innym, że są dla Ciebie ważni, że Ci na nich zależy. Staraj się zauważać jak najwięcej zalet Twoich przyjaciół czy znajomych i mów im o tym. Doceniaj to, co Ci się podoba
w kontaktach z nimi. Okazuj, że lubisz spędzać czas z nimi.
Pomóż koledze w wykonaniu jakiegoś zadania. Zaproponuj, że będziesz mu towarzyszył
w trudnej dla niego sytuacji. Wyświadczaj drobne przysługi. Oferuj swoim znajomym „akty dobroci”.
Pamiętaj, że oprócz potrzeby bliskości mamy również potrzebę wolności. Okazuj innym swoją akceptację, bądź ostrożny w krytykowaniu. Zachęcaj bliskie Ci osoby do odrębności – doceniaj, gdy mają zainteresowania różne od Twoich. Szanuj prawo każdego do samotności. Staraj się nawiązywać przyjaźnie z wieloma ludźmi. Bądź przygotowany na zmianę relacji z tymi, z którymi jesteś blisko.
Spróbuj zastosować powyższe wskazówki - sprawdź, czy zaprowadzą Cię do doświadczenia przyjaźni. I pamiętaj - jeśli chcesz znaleźć przyjaciela, bądź przyjacielem.
Jadwiga Wędzina
psycholog
Pedagog / Pedagog specjalny: Aneta Musialik
gabinet B4
poniedziałek - 10.00 - 14.30
14.30-15.30 - zajęcia indywidualne z uczniem
15.30 - 17.00 - konsultacje
17.00 - 18.00 - godzina dostępności
wtorek 10.00 - 16.00
środa 7.30 - 15.30
czwartek 7.30 - 12.30
piątek 11.00 - 16.00
Pedagog specjalny: Ewa Głowacka
gabinet B4
poniedziałek - 7.30 - 9.40 - konsultacje
9.40 - 12.40 - zajęcia indywidualne z uczniem
12.40 - 13.40 - konsultacje
wtorek 7.30 - 8.10 konsultacje
8.10 - 09.10 - zajęcia indywidualne z uczniem
9.10 - 11.40 - konsultacje
środa 11.40- 14.30 - konsultacje
14.30 - 15.30 - zajęcia indywidualne z uczniem
czwartek ------
piątek 7.30 - 9.40 - konsultacje
9.40 - 12.40 - zajęcia indywidualne z uczniem
12.40 - 13.40 - konsultacje
Psycholog: Jadwiga Wędzina
gabinet C6
poniedziałek 12.30 - 18.00
wtorek 8.30 - 14.00
środa 8.30 - 15.30
czwartek 12.30 - 18.00
piątek 8.30 - 11.00
Psycholog: Weronika Karaś
gabinet C6
poniedziałek -------
wtorek ------
środa ------
czwartek -------
piątek 10.00 - 18.00
Istotą naszej pracy jest realizowanie zadań na rzecz prawidłowego rozwoju psychicznego i osobowości młodzieży.
Głównymi adresatami naszych działań są uczniowie.
Jakie zadania realizujemy?
- Prowadzimy poradnictwo dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Diagnozujemy przyczyny trudności dydaktycznych i wychowawczych, szukamy środków zaradczych.
- Wspieramy uczniów klas pierwszych w procesie adaptacji do nowego środowiska.
- Wspieramy zespoły klasowe w procesie integracji.
- Organizujemy zajęcia psychoedukacyjne, profilaktyczne i wychowawcze.
- Wspieramy uczniów w pokonywaniu przeżywanych trudności oraz w rozwijaniu poczucia własnej wartości.
- Organizujemy pomoc materialną dla uczniów mających trudną sytuację.
- Wspieramy rodziców uczniów w rozwiązywaniu problemów i podnoszeniu efektywności komunikacji z dziećmi.
- Wspieramy wychowawców klas w działaniach profilaktyczno – wychowawczych.
Jakie są formy naszej pracy?
- Rozmowy indywidualne z uczniami, nauczycielami, rodzicami.
- Zajęcia z grupami klasowymi.
- Spotkania psychoedukacyjne z rodzicami.
Z kim współpracujemy?
- Z Dyrekcją szkoły, wychowawcami i nauczycielami.
- Z rodzicami uczniów.
- Z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną nr 3 w Radomiu.
- Z innymi instytucjami wspierającymi rozwój ucznia.
Zwróć się do nas, gdy:
- Czujesz, że nikt Cię nie rozumie; czujesz się samotny.
- Trudno Ci porozumieć się z rodzicami, nauczycielami, rówieśnikami.
- Masz problemy w rodzinie.
- Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.
- Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz, w jaki sposób.
- Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.
Przyjdź z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.
Nasze adresy:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
pedagog Aneta Musialik
psycholog Jadwiga Wędzina
Strona 4 z 4