Sprawozdanie podsumowujące projekt Global Climate Change realizowany na platformie cyfrowej eTwinning oraz eTwinningLive Twinspace
Czym jest eTwinnig?
eTwinning to nazwa jednego z programów Unii Europejskiej, którego celem jest umożliwienie internetowego kontaktu między szkołami i przedszkolami z wielu państw europejskich (także spoza UE), aby nauczyciele i uczniowie realizowali międzynarodowe i wewnątrzkrajowe projekty międzyszkolne.
Projekt Global Climate Change ID337183 był pierwszym projektem realizowanym przez zespół Erasmus + od stycznia do kwietnia 2022r w ramach założeń projektu Speaking is my goal. Modern European citizens. Był to międzynarodowy projekt ekologiczny, skierowany do nauczycieli i uczniów, w całości opracowany i wdrożony przez nauczycieli z Turcji. Szkołami partnerskimi było nasze liceum oraz technikum z Węgier.
- Języki projektu
- angielski, turecki, niemiecki
- Grupa wiekowa uczniów
- Od 15 do 17
- Przedmioty
- biologia , geografia , nauki przyrodnicze , ochrona środowiska , język angielski, język niemiecki
Narzędzia TIK
Canva, Dokumenty Google, Prezentacje Google, Jamboard, JigsawPlanet, Google Maps, AvatarMaker, Padlet, Pixton, BlogSpot, ChatForum, Zoom, TwinBoard (TwinSpace projektu), ankieta do strony (TwinSpace projektu)
- Ogólnie o projekcie
- Ideą tego projektu było nauczenie młodych ludzi czym jest globalna zmiana klimatu, jakie skutki widzimy w jej wyniku i co możemy zrobić, aby temu zapobiec. W tym kontekście staraliśmy się zapewnić uczniom nie tylko samą naukę ale nabywanie wiedzy poprzez wykonywanie przydzielonych zadań i czynności. Poprzez różne działania aktywizujące mające na celu zwiększenie świadomości uczniów na temat globalnych zmian klimatycznych oraz podnoszących ich świadomość na temat konsekwencji tych zmian i informowanie uczniów o tym, co należy zrobić, aby tym zmianom zapobiec udało nam się pokazać, że wszelkie prace technologiczne i czynniki, takie jak produkcja przemysłowa, recycling, oszczędzanie zasobów, które ułatwiają nam życie, mogą zminimalizować szkody dla środowiska i przekształcić te prawidłowe zachowania w styl życia.
Postęp działań
- STYCZEŃ
- Wymiana informacji o projekcie ze szkołami partnerskimi, przygotowanie różnych plakatów o otaczającym nas środowisku i tablic tematycznych do projektu oraz jego promocja.
- Oglądanie na lekcjach filmów dokumentalnych wyjaśniających czym jest efekt cieplarniany i przeprowadzanie eksperymentu z kawałkiem lodu pokazującego jak działa efekt cieplarniany.
- Zasianie roślinek w doniczkach w celu zmniejszenia emisji CO2.
- Stworzenie wspólnego kalendarza ekologicznego. Każdy miesiąc to inne hasło ekologiczne oraz zobrazowane działanie na rzecz środowiska. - LUTY
- Badanie czym są nieodnawialne źródła energii i określenie ich szkód dla środowiska. Tworzenie mapek tych zasobów na przykładzie Polski.
- Badanie czym są odnawialne źródła energii i określanie ich ewentualnych szkód dla środowiska oraz badanie ich korzyści. Tworzenie mapek tych zasobów na przykładzie Polski.
MARZEC
- Odbycie szkolenia na temat czynników powodujących zanieczyszczenie środowiska i sposobów zapobiegania zanieczyszczeniom. Przeprowadzenie warsztatu recyklingu w celu zminimalizowania zanieczyszczenia środowiska oraz pokazania jak można przetwarzać różne rzeczy aby móc je ponownie wykorzystywać.
- Przeprowadzenie webinaru na temat korzystania z narzędzi Web 2.0 (Pixton).
- Dostarczenie informacji o śladzie węglowym i obliczanie własnego śladu węglowego oraz przygotowanie komiksów o śladzie węglowym w programie Pixton.
- Wspólne działanie zespołów z tej samej szkoły w celu zwrócenia uwagi na ten problem w ramach Światowego Dnia Wody 22 marca (np.dzień niebieski, przygotowanie tablicy, przygotowanie konkursów, filmiku, robienie prezentacji…)
KWIECIEŃ
- Przeprowadzenie badania logicznego na temat konsekwencji globalnych zmian klimatycznych.
- Przygotowanie prezentacji o różnych parkach narodowych i przedstawienie jej innym zespołom partnerskich szkół na spotkaniu w aplikacji Zoom, aby podkreślić znaczenie bioróżnorodności.
- Promocja projektu na Dniu Otwartym Szkoły oraz wystawa prac recyklingowych zrobionych przez naszych uczniów.
- Ewaluacja projektu i podsumowanie.
Spodziewane rezultaty i korzyści wynikające z projektu
Komunikacja i współpraca między uczniami podniesie ich świadomość zmian zachodzących w świecie, w którym żyją, Posiadanie wiedzy na temat tego, co należy zrobić, aby tym zmianom zapobiec, dlaczego należy chronić zasoby biologiczne, to jedne z oczekiwanych rezultatów tego projektu. Możliwość kontaktu z rówieśnikami z zagranicznych szkół pozwoli na doskonalenie swoich umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim. Poza tym, jeśli projekt zakłada, że każda z grup wykona część jakieś pracy, uczniowie poczują ciężar odpowiedzialności za całość projektu – muszą dołożyć swoją cegiełkę, by projekt się udał. Realizacja dobrze przemyślanego i dobranego do grupy projektu zwiększa motywację uczniów do nauki, umożliwia im rozwijanie zainteresowań, poznanie nowych narzędzi cyfrowych oraz uczenie się przez działanie i zabawę. Nasi uczniowie mają okazję nawiązać kontakt z rówieśnikami, ale także poznać ich styl pracy, porównać się z nimi i uczyć się od siebie nawzajem. W przypadku naszego projektu międzynarodowego młodzież ma możliwość poznania innej kultury, co pomaga w wyzbyciu się różnych stereotypów na temat innych narodów oraz podkreśleniu wartości samodzielnego i krytycznego myślenia.
Jedną z najważniejszych korzyści eTwinningu jest również współpraca pomiędzy nauczycielami i uczniami. W ramach naszego projektu nauczyciele współpracują i organizują zadania dla swoich uczniów. Odgrywają aktywną rolę, komunikują się, badają, podejmują decyzje, okazują sobie szacunek i zdobywają umiejętności XXI wieku.
Uczniowie zaangażowani w projekt eTwinning Global Climate Change:
Klasa 3A
Amelia Bojarska
Agnieszka Dyfińska
Dominika Figura
Patrycja Olejnik
Aneta Pastuszka
Daria Ryszkowska
Magdalena Stanios
Opiekun: mgr Iwona Rembowska
Klasa 2B
Martyna Foder
Oliwia Gomuła
Sara Kucharska
Opiekun: mgr Magdalena Kosiec
Klasa 1Fs
Aleksandra Borkowicz
Dominika Figarska
Maja Kwiatkowska
Paweł Kwiatkowski
Maja Małecka
Maja Mazurek
Wiktoria Sadownik
Oliwia Zielińska
Opiekun: mgr Sylwia Makuch
Klasa 2A
Aleksandra Kowalczyk
Klasa 2B
Daria Przydatek
Małgorzata Stawarz
Maja Safian
Klasa 3B
Tytus Czubak
Mateusz Kamiński
Opiekun: mgr Barbara Stojak
Naszym uczniom za zaangażowanie, współpracę i pracę zespołową na rzecz projektu SERDECZNIE DZIĘKUJEMY !!!
Zespół Erasmus+ oraz eTwinning
Iwona Rembowska - koordynator
Ewa Fundowicz
Magdalena Kosiec
Sylwia Makuch
Barbara Stojak