V Liceum Ogólnokształcące

z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Romualda Traugutta

W dniu 29 maja 2023 w klasie 3B została przeprowadzona lekcja otwarta z języka niemieckiego, na której pani Barbara Stojak wykorzystała zdobytą na kursie na Malcie w ramach mobilności Erasmus+ wiedzę i doświadczenie w zakresie transferu językowego ( język niemiecki i język angielski – Denglisch). Na zajęciach wykorzystano nowoczesne narzędzia TIK oraz aplikacje Kahoot, LearningApps oraz Jamboard. Okazało się, że można funkcjonować w różnorodności językowej- kiedy zacierają się granice językowe, kiedy można płynnie przechodzić w konwersacji z języka niemieckiego na język angielski, zapominając o swoim ojczystym języku. Lekcje języka obcego mogą być prowadzone binlingualnie , jeśli nauczyciel posiada takie kompetencje – czyli można wspomagać wyjaśnianie słownictwa niemieckiego przy pomocy wyrażeń z języka angielskiego i na odwrót. Takie prawie niezauważalne przechodzenie z jednego do drugiego języka obcego, bez używania najbardziej oczywistej metody tłumaczenia na język polski, daje bardzo dobre efekty i jest ciekawym ćwiczeniem umiejętności językowych uczniów.

Zajęcia były połączone z prezentacją technik uczenia się i nauczania, pomocnych dla uczniów z problemami dyslektycznymi, przeprowadzoną przez panią Jadwigę Wędzinę. Uczniowie zostali zapoznani z pojęciem dysleksji, a następnie zaproszeni do obejrzenia filmu na temat technik pomocnych w pracy z osobami z problemem dyslektycznym:

Psycholog dodała informacje o jeszcze dwóch pomocnych technikach, z których pierwsza polega na stosowaniu powiększonego druku, co ułatwia rozpoznawanie wyrazów, a przez to wpływa na szybkość czytania i rozumienia tekstu, a kolejna na stosowaniu kolorowych przeźroczystych nakładek na czytany tekst, co zmniejsza kontrast między kolorem druku a kolorem kartki, a przez to obniża męczliwość podczas czytania.

Następnie poinformowała o tym, na czym polega i w jaki sposób poprawia pracę umysłową ćwiczenie leniwych ósemek oraz zaprosiła do obejrzenia filmu na ten temat:

Po filmie uczniowie i nauczyciele mieli możliwość sami wykonać ćwiczenie leniwych ósemek oraz wczuć się w sytuację dziecka, które dopiero uczy się pisać.

Na koniec zostały rozdane materiały zawierające opis ćwiczeń pomocnych uczniom dyslektycznych i nie tylko w nauce języków obcych i nie tylko, które można również wykorzystać do wzajemnego poznawania się i dobrej zabaw