14 stycznia odbyło się w VLO dyktando po angielsku. Szkolny etap poprzedziły eliminacje klasowe, w których nauczyciele wyłonili 30 kandydatów. Dyktando poprowadził uczeń klasy 3B Wiktor Piwoński, który wychował się w Irlandii i jest native speakerem języka angielskiego. Opiekunami wydarzenia są panie profesor Agata Ugrewicz i Dorota Kacprzak. Nie udało się wyłonić zwycięzców, gdyż aż pięciu uczestników napisało tekst z zaledwie jednym błędem. Będzie dogrywka i przechodzą do niej: Nergis Dogan (3Bg), Mateusz Figarski (3Bg), Marcin Puchalski (3Bg), Krystian Piątek (3B) i Joanna Pietrzyk (1B).
Gratulujemy i trzymamy kciuki.
W grudniu 2021 roku uczniowie z klasy 2f (Paulina Bartniak , Anna Czerska, Martyna Czubak, Julia Fidor, Amelia Gajewska, Karolina Grduk, Wiktoria Iwańska, Alicja Kalbarczyk, Natalia Kapcia, Julia Knyt, Weronika i Wiktoria, Kozłowska Dominika, Kuropatwińska Adrianna oraz 1a (Nikola Sobień i Magdalena Sawicka) wraz z opekunem p. Małgorzatą Szczepaniak przystąpili do projektu e-twinning pt „Fluency Festival”. Placówki partnerskie to szkoły z Turcji oraz Gruzji. Celem projektu jest przełamanie bariery językowej uczniów w kontaktach z obcokrajowcami oraz zmniejszenie granicy dzielącej nastolatków pochodzących z różnych krajów.
Pierwszy etap dotyczył prezentacji uczniów oraz ich szkół na platformie e-twinning. Uczniowie nagrywali krótkie filmiki o sobie, swoich zainteresowaniach oraz szkołach w których się uczą.
Kolejnym etapem było spotkanie online naszych uczniów z uczniami oraz nauczycielami szkół partnerskich na platformie zoom w dniu 6.01, podczas którego jedna z uczennic (z kl 2f Natalia Kapcia) zaprezentowała naszą szkołę . Nasi uczniowie mieli okazję poznać swoich rówieśników, dowiedzieć się jak wyglądają ich szkoły, miejsca zamieszkania, czym się pasjonują.
13 grudnia uczennice klasy II g wraz z wychowawczynią Panią Elżbietą Świderek oraz z nauczycielką biologii Panią Justyną Winiarską i Panią pedagog Anetą Musialik oraz Panią psycholog Jadwigą Wędziną zorganizowały warsztaty integracyjno - kulinarne. W czasie warsztatów uczennice wraz z towarzyszącymi im nauczycielkami samodzielnie przygotowały potrawy, które goszczą w ich domach w czasie świąt, ale też w zwykłe szare dni. Udowodniły, że gdzie :Kucharek sześć... tam dużo pysznego jedzenia, śmiechu, pomysłów i dobrej zabawy. Dziewczęta poznały nowe dania takie jak: kapusta z grochem, krokiety z pieczarkami, smakowały własnoręcznie upieczone ciasta i pierniczki, przygotowały wspaniałe, zdrowe sałatki, a nawet wspólnie lepiły i gotowały pierogi. Rozmawiając o zdrowym żywieniu i trenując różne techniki lepienia pierogów uczennice bardziej mogły siebie poznać, miło ze sobą spędzić czas i zbudować dobre relacje w smacznych okolicznościach.
Pamiątkami po warsztatach z pewnością pozostaną miłe wspomnienia oraz zdobyte na nich nowe przepisy kulinarne.
Pomysł zorganizowania kulinarnego spotkania powstał w wyniku realizacji przez naszą szkołę kolejnego zadania w ramach Szkoły Pozytywnego Myślenia. Zadanie to dotyczyło budowania dobrych relacji w smacznych okolicznościach #nietylkoodświęta.
Zachęcamy do wspólnego eksperymentowania w kuchni i polecamy nasze przepisy na święta i nie tylko.
Przepisy:
Dwoje uczniów V LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. R. Traugutta: Antonina Pawluk i Paweł Kosterna wywalczyli medale mistrzostw Polski juniorów młodszych w karate.
Zawody z udziałem uczniów V LO odbyły się w Rzeszowie. Mistrzostwa Polski Polskiej Federacji Karate odbyły się już po raz 26 w historii. łącznie wystartowało 270 zawodniczek i zawodników z 30 klubów z całej Polski.
Miło nam poinformować, że dwoje naszych uczniów stanęło na podium tej prestiżowej imprezy. W swojej kategorii, a kumite (walka) Antonina Pawluk (klasa 2A) zdobyła brązowy medal. Z kolei Paweł Kosterna (klasa 2D) wywalczył srebro. Oboje na co dzień reprezentują barwy Radomskiego Klubu Sportowego Oyama.
opracował: nauczyciel
1 grudnia 2021 r. klasa 3ag z p. Marzeną Bielską i Małgorzatą Szczepaniak gościła na UTH. W ramach tej wizyty uczniowie wzięli udział w ciekawym wykładzie: Podróż w dzieje nauki, który został specjalnie dla nich przygotowany. Na sali sądowej, która znajduje się na uczelni zapoznali się z profesjami prawniczymi. Mogli zająć miejsce w takiej sali i przymierzyć togi właściwe poszczególnym profesjom. Ostatnim punktem wizyty było zwiedzanie uczelni.
Siatkarze z liceum Traugutta najlepsi w rywaliazcji szkół średnich.
Mimo pandemii rozgrywane są kolejne zawody o sportowe mistrzostwo Radomia. Tym razem rozdano medale w rywalizacji siatkarzy, a złote krąązki przypadły uczniom V LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Romualda Traugutta.
Zmagania siatkarzy ze szkół śfedmnich zaczęły się od eliminacji. I w tej fazie licealiści Traugutta okazali się bezkonkurencyjni. Wygrali ze Staszicem i Hubalem, awansując do finałów.
W decydujących zmaganiach Traugutt wygrał z III LO im. Czachowskiego 2:0, Zespołem Szkół Budowlanych 2:0, VI LO im Kochanowskiego 2:1 oraz Zespołem Szkół Elektronicznych 2:1.
Po tych wynikach okazało się że licealiści Traugutta okazali się nejlepsi w zmaganiach Radomskiej Olimpiady Młodzieży w tej dyscyplinie sportu.
Skład V LO: Kacper Skalski, Jakub Rychlicki, Jakub Grzesik, Marceli Drużdzel, Bartłomiej Sułowski, Kacper Marasek, Przemysław Król, Cezary Gnojewski, Bartłomiej Wójcik.
Trener: Arkadiusz Sawiczyński.
W ramach programu - Szkoła Myślenia Pozytywnego uczniowie naszej szkoły wykonali zadanie przeznaczone na listopad Tematem zadania był: Samorozwój przez sztukę
Uczniowie mieli za zadanie wykonać instalację – czyli wieloelementową realizację artystyczną w konkretnej przestrzeni zastanej lub konstruującą taką przestrzeń. Instalacja to inaczej dzieło plastyczne o przestrzennych walorach zbudowane przez artystę i dopasowane do konkretnej przestrzeni. Każda z instalacji musiała zaistnieć w bardzo ograniczonej zastanej przestrzeni szkolnej i ograniczała się do użycia tanich i prostych w użyciu przedmiotów(środków wyrazu)
I tak:
1.Jak dbamy o siebie nawzajem w klasie – ten temat wybrała sobie klasa 1h – nazwaliśmy ją covidowa – ilustruje obecny problem – jest w niej wszechobecny wirus, szkielet, który może symbolizować śmierć ponadto takie znaki czasu jak: rękawiczki, maski oraz strzykawki, a wszystko to ma nas chronić przed zakażeniem. Klasa 1f natomiast – wykorzystała materiały z przesłanej paczki (plakaty oraz jabłka) i odniosła się tym samym do zdrowego odżywiania.
2. Nasza klasa razem dla innych – Klasa 1a - chciała zademonstrować chęć pomocy dla tych, którzy same o nią nie poproszą, a mianowicie pomoc dla zwierząt.
3. Moje emocje – tu uczniowie z 3 klas – 1c, 1b, 1g - stworzyli instalację, która zostanie z nami na dłużej. Uczniowie mieli wykonać techniką origami ptaka. To jaki będzie jego kolor i wielkość miało zależeć od tego jak się czujemy – czy jesteśmy niebieskim ptakiem czy np. czarnym krukiem, albo białym gołębiem.
4. Kim jestem i jak się czuję ? – klasa 1d próbuje odpowiedzieć na to pytanie wprowadzając do swej instalacji postacie bez twarzy – na ich miejscach może znaleźć się każdy z nas, szczególnie gdy trafi w obce nieznane mu środowisko.