Podziel się z nami swoją pasją i talentem!
Zachęcam do przynoszenia prac do Biblioteki szkolnej lub przesłania na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.! (Monika Kamińska)
Wiersze
Zapraszam do lektury!
Prezentujemy utwory młodego, zdolnego tegorocznego maturzysty – Mateusza Skawińskiego, który chwilowo zrezygnował z pasji tworzenia na rzecz przygotowań do matury. Wybór chyba dobry, trzymamy zatem kciuki za powodzenie, szczęście i oczywiście żeby nie zabrakło Mu wiedzy podczas egzaminów!
Oczywiście naszym największym sukcesem jest to, że możemy nieść pomoc i radość potrzebującym.
Jednak pomimo iż praca wolontariusza powinna cechować się wytrwałością, konsekwencją i przede wszystkim skromnością, to nie ulega wątpliwości, że należy ją doceniać.
Niewątpliwie ważnym wydarzeniem w życiu wolontariusza jest Samorządowy Konkursu Nastolatków „Ośmiu Wspaniałych”, w którym zostają wyróżnieni i nagrodzeni aktywni, działający społecznie, młodzi ludzie z Radomia i okolic.
W naszej szkole możemy poszczycić się już czterema „Wspaniałymi” wolontariuszami. Tym zaszczytnym tytułem zostały wyróżnione:
- Aleksandra Słomińska (2010 rok, XI edycja),
- Iza Sasin (2012 rok, XIII edycja),
- Katarzyna Stępień (2012 rok, XIII edycja),
- Natalia Domagała (2012 rok, XIII edycja).
Mamy nadzieję, że lista będzie się wydłużać , ponieważ w naszym wolontariacie jest mnóstwo wspaniałych osób.
Od grzechu do zbawienia...
Od śmierci do zmartwychwstania...
Etiuda wystawiana z okazji świąt Wielkiej Nocy 2013
Reprezentacja V Liceum Ogólnokształcącego im. Romualda Traugutta w Radomia została mistrzami Radomia szkół ponadgimnazjalnych w piłce siatkowej mężczyzn.
Zawody w tej dyscyplinie sportu rozgrywane były w ramach Radomskiej Olimpiady Młodzieży i przebiegały dwutorowo. Jesienią 2012 roku kilkanaście drużyn, reprezentujących radomskie szkoły średnie, przystąpiło do eliminacji.
Do finałowej czwórki, która rozegrała pojedynki o czołowe miejsca znaleźli się uczniowie...
Prezentacja nowoczesnej, internetowej platformy szkoleniowej Młodzieżowa Siatkówka.pl - działającej w ramach Programu Siatkarskich Ośrodków Szkolnych - była jednym z głównych tematów spotkania koordynatorów wojewódzkich, przedstawicieli Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Polskiego Związku Piłki Siatkowej. Podczas konferencji w Warszawie omówiono także pierwsze podsumowanie dotychczasowego funkcjonowania Programu w szkołach.
Błąd krytyczny rozszerzenia [sigplus]: Dla folderu galerii obrazów Patron oczekiwana jest względna ścieżka do folderu startowego określonego w konfiguracji rozszerzenia w zapleczu systemu Joomla!.
21 stycznia 2013 roku w V LO im. R. Traugutta odbył się konkurs wiedzy o patronie szkoły i przebiegu powstania styczniowego.
Wszyscy uczniowie solidnie przygotowali się do pierwszego i drugiego etapu, jednak w finale walczyły najlepsze zespoły z klasy 1h, 2a i 2f.
Uczestnicy rywalizowali w czterech kategoriach:
- życie i działalność Romualda Traugutta
- przebieg powstania styczniowego
- interwencja tekstów literackich nawiązujących do wydarzenia
- omówienie symboliki obrazów Artura Grottgera
Walka była zacięta, jednak najlepsza okazała się drużyna z klasy II f.
Jury pracowało w składzie: p. E. Jakubiak,G. Osuch, przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego pod przewodnictwem p. dyr. E. Bartkiewicz
Sprawna organizacja była zasługą uczniów klasy Id pod kierownictwem p. I. Gos, H. Jaworskiej i B. Oracz
{gallery}Patron{/gallery}
Od września, czyli od początku roku szkolnego 2012/1013, uczą się w naszym Liceum, a oprócz tego objęci są wszechstronnym szkoleniem z zakresu piłki siatkowej. O kim mowa? O adeptach trenujących pod skrzydłami radomskiego Siatkarskiego Ośrodka Szkolnego.
STATUT
V Liceum Ogólnokształcącego
im. Romualda Traugutta
w Radomiu
{slide=Podstawa prawna}
Statut V Liceum Ogólnokształcącego im. R. Traugutta w Radomiu został opracowany
na podstawie:
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155 ze zmianami),
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 11, poz. 114),
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 232 ze zmianami),
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432, ze zmianami),
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 ze zmianami),
Konwencji o prawach dziecka z dnia 20listopada 1989 r. przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji ((Dz. U. Nr 23 poz., 225 oraz z 2003r Nr 107 poz. 1003), Art. 23 pkt 1 ust 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r Nr 101 poz. 926, ze zm).{/slide}
{slide=Rozdział 1 Ogólne informacje o szkole}
§1.V Liceum Ogólnokształcące im. Romualda Traugutta w Radomiu, zwane dalej Liceum, jest szkołą publiczną i działa na podstawie przepisów Ustawy o systemie oświaty, przepisów wydanych na jej podstawie oraz niniejszego Statutu.
§2.Siedzibą Liceum jest budynek i posesja przy ulicy Traugutta 52a, 26 - 600 Radom.
§3.Organem prowadzącym Liceum jest Gmina Miasta Radom.
§4.Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Mazowieckie Kuratorium Oświaty w Warszawie.
§5.Ustalona nazwa jest używana przez Liceum w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach i stemplach może być używany skrót nazwy: V LO im. R. Traugutta w Radomiu.
§6.Cykl kształcenia w Liceum trwa 3 lata, a profile kształcenia ustalane są każdego roku dla klas nowo przyjętych przez Dyrektora Szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną (zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania) zatwierdzone przez organ prowadzący szkołę (Dz. U. Nr 14 z 1999 r. póz. 1428).
§7.W szkole funkcjonuje dziennik elektroniczny, zwany dalej dziennikiem lekcyjnym, za pośrednictwem strony www.dziennik.librus.pl, do którego są wpisywane oceny cząstkowe, frekwencja, tematy zajęć, oceny semestralne i roczne.
§8.Za działanie systemu, ochronę danych osobowych, umieszczonych na serwerach oraz stworzenie kopii bezpieczeństwa odpowiada firma nadzorująca pracę dziennika.
§9. Szczegółowe zasady korzystania z dziennika reguluje załącznik nr 2 „Zasady funkcjonowania dziennika elektronicznego”.{/slide}
{slide=Rozdział 2 Cele i zadania szkoły}
§1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, programów nauczania, Programu Wychowawczego, Programu Profilaktyki i Programu Rozwoju Szkoły (zatwierdzane przez Radę Pedagogiczną w porozumieniu z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim), a w szczególności:
1. wszechstronny rozwój osobowości uczniów, uwzględniający indywidualne zainteresowania, uzdolnienia oraz predyspozycje psychiczne,
2. kształtowanie postaw kreatywnych w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności,
3. przygotowanie uczniów do prawidłowego kształtowania stosunków międzyludzkich,do świadomego, samodzielnego, aktywnego i odpowiedzialnego pełnienia zadań w życiu rodzinnym, społecznym, gospodarczym, kulturalnym i obronnym kraju,
4. wyrabianie wrażliwości społecznej, emocjonalnej i estetycznej uczniów, ich sprawności fizycznej a także nawyków dbania o własny rozwój fizyczny, zdrowie, higienę psychiczną, racjonalny wypoczynek, o właściwą organizację czasu wolnego,
5. otoczenie opieką uczniów niepełnosprawnych.
§2. Szkoła realizuje ww. zadania i cele poprzez:
1. umożliwianie uczniom podtrzymywania tożsamości narodowej (poznanie kraju i jego dziedzictwa, organizowanie wycieczek krajoznawczych i przedmiotowych),
2. zapewnienie uczniom podtrzymania tożsamości religijnej, jednocześnie dając im prawo do posiadania innych przekonań,
3. zapewnienie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej, którą organizują pedagog, psycholog szkolny, wychowawcy klas i Dyrektor Szkoły,
4. umożliwienie nauki uczniom zakwalifikowanym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną do nauczania indywidualnego zgodnie z obowiązującymi programami (na podstawie odrębnych przepisów),
5. zapewnienie opieki uczniom, przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych (wycieczki, wyjścia do placówek kultury itp.),
a) w celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki budynek i teren szkolny objęty jest nadzorem kamer CCTV.
6. sprawowanie indywidualnej opieki nad uczniami; którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy wsparcia oraz uczniami rozpoczynającymi naukę w klasach pierwszych,
7. umożliwianie uczniom na ich wniosek, za zgodą rodziców, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej indywidualnego programu nauki, wyznaczając nauczyciela- opiekuna.
§3. Szczegółowe cele i zadania szkoły są zawarte w Programie Wychowawczym, Programie Profilaktyki Szkoły Programie Rozwoju Szkoły.
§4. Uczniowie mogą rozwijać własne zainteresowania uczestnicząc w różnych formach zajęć pozalekcyjnych w zależności od zgłoszeń i warunków ekonomicznych szkoły.
§5. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach nauczania, wychowania i profilaktyki poprzez:
1. pracę Rady Rodziców,
2. wyrażanie i przekazywanie Dyrektorowi Szkoły opinii na temat pracy szkoły,
3. spotkania z wychowawcami klas i nauczycielami poszczególnych przedmiotów w ramach zebrań klasowych rodziców odbywających się co najmniej 4 razy w ciągu roku,
4. indywidualne rozmowy z nauczycielami i dyrektorem,
5. organizowanie imprez klasowych, uroczystości szkolnych i wycieczek,
6. angażowanie rodziców we współpracę w realizacji zadań dydaktyczno- wychowawczych szkoły oraz w rozwiązywanie jej problemów gospodarczych,
§6. Celem spotkań wychowawców i nauczycieli z rodzicami jest także:
1. zapoznanie rodziców z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi szkoły i poszczególnych klas,
2. zapoznanie rodziców z przepisami Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Statutem Szkoły, Programem Wychowawczym i Programem Profilaktyki Szkoły,
3. wymiana informacji i dyskusja na tematy wychowawcze,
4. uzyskanie przez rodziców rzetelnej informacji na temat dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
5. uzyskiwanie przez rodziców informacji i porad w sprawach wychowania a także dalszego kształcenia dzieci.
§7. Z celami i zadaniami szkoły muszą być zapoznani uczniowie i rodzice.{/slide}
{slide=Rozdział 3 Organy szkoły, ich prawa i obowiązki}
§1.Przepisy ogólne.
1.Organami szkoły są:
- Dyrektor Szkoły,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców,
- Samorząd Uczniowski.
2.Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski są organami społecznymi szkoły.
3.Każdy organ szkoły ma prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych odrębnymi przepisami, które są zgodne ze Statutem Szkoły.
4.Organy szkoły, działając w ramach swoich kompetencji, informują się wzajemnie o wszystkich istotnych sprawach związanych z życiem szkoły.
5.Za organizację spotkań organów szkoły odpowiedzialny jest Dyrektor Szkoły, który udostępnia zainteresowanym stronom funkcjonujące urządzenia (gabloty, radiowęzeł, gazetki).
6.Organy szkoły współdziałają ze sobą zgodnie z wymogami określonymi w odrębnych przepisach oraz rozwiązują spory między sobą.
7.Zaistniałe spory oraz konflikty między organami szkoły rozstrzyga się wewnątrz szkoły poprzez dialog przedstawicieli stron konfliktu, zawsze w obecności Dyrektora Szkoły. Nadrzędnym celem postępowania każdego organu szkoły jest dążenie do osiągnięcia rozwiązań polubownych, nienaruszających autonomii każdego organu, w ramach swoich kompetencji.
§2.Dyrektor Szkoły:
- wyłaniany jest na drodze konkursu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- kieruje bieżącą działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
- odpowiada za dokumentację pedagogiczną,
- zapewnia warunki dla działalności wszystkich pozostałych organów szkoły i organizuje ich współpracę,
- zapewnia bezpieczeństwo uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
- zgodnie z przepisami zatrudnia i zwalnia pracowników szkoły,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły, zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców,
- odpowiada za przestrzeganie dyscypliny budżetowej oraz prawidłowe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji finansowej, administracyjnej oraz właściwe zabezpieczenie mienia szkoły,
- odpowiada za organizację i przeprowadzenie rekrutacji, egzaminów maturalnych, klasyfikacyjnych i sprawdzających (§ 9),
- podejmuje decyzje w sprawie przyjęć uczniów z innych szkół oraz na mocy uchwały Rady Pedagogicznej dokonuje skreślenia z listy uczniów,
- podejmuje decyzje w porozumieniu z Radą Pedagogiczną o przyznawaniu nagród i premii wszystkim pracownikom szkoły,
- jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej,
- dokonuje analizy działalności szkoły i nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym przedstawia Radzie Pedagogicznej wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły, wykorzystując opinie nauczycieli, uczniów, rodziców, organu prowadzącego i organu nadzorującego pracę szkoły,
- a)organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną
- b)ustala w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć każdego roku szkolnego dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych
- w wykonywaniu swych zadań Dyrektor Szkoły współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim i związkami zawodowymi istniejącymi w szkole. Dyrektor zasięga opinii odpowiednich organów szkoły w rozwiązywaniu wewnętrznych konfliktów,
- za zgodą organu prowadzącego Liceum tworzy stanowisko wicedyrektora lub dodatkowe stanowiska wicedyrektorów i określa ich zakres obowiązków,
§3.Rada Pedagogiczna:
- jest kolegialnym organem szkoły, współodpowiedzialnym wraz z Dyrektorem Szkoły za realizację jej zadań statutowych,
- w skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole oraz bibliotekarz, pedagog i psycholog szkolny,
- w posiedzeniach Rady mogą brać udział (z głosem doradczym) osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej,
- uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków,
- posiedzenia Rady Pedagogicznej są protokołowane przez wyznaczonego nauczyciela. Termin sporządzenia protokołu nie może przekroczyć 14 dni,
- Rada Pedagogiczna może występować z uzasadnionym wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji Dyrektora Szkoły lub do Dyrektora Szkoły o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej,
- Rada pracuje w oparciu o ustalony Regulamin Rady Pedagogicznej.
§4.Rada Rodziców:
- stanowi reprezentację rodziców i uchwala regulamin swojej działalności
- może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora Szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
- wspomaga materialnie szkołę.
- do kompetencji rady rodziców należy:
a) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:-programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,-programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
b) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły, o którym mowa w art. 34 ust. 2 ustawy o systemie oświaty
c) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
§5.Samorząd Uczniowski:
- tworzą wszyscy uczniowie szkoły,
- organy Samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów,
- szczegółowe zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego,
- może przedstawiać Radzie Rodziców, Radzie Pedagogicznej i Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły,
- ma prawo podać propozycję kandydata na opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
§6.W realizacji zadań Liceum z Dyrektorem Szkoły współpracuje Wicedyrektor powołany, przez Dyrektora Szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i organu prowadzącego. Stanowisko to jest tworzone w myśl obowiązujących przepisów.
§7.Dla zapewnienia właściwej działalności finansowej i administracyjnej szkoły na stanowisku kierowniczym zatrudniony jest: główny księgowy szkoły.
§8.Zgodnie z obowiązującymi przepisami w szkole może zostać powołana Rada Szkoły, obejmująca przedstawicieli Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
{/slide}
{slide=Rozdział 4 Organizacja szkoły}
§1. Terminy rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§2. Szczegółową organizację nauczania i wychowania w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez Dyrektora Szkoły i zatwierdzony przez organ prowadzący - Wydział Edukacji.
§3. W arkuszu organizacyjnym zamieszcza się w szczególności:
- liczbę pracowników szkoły (łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych),
- liczbę pracowników administracji i obsługi,
- liczbę oddziałów z uwzględnieniem podziału na grupy,
- ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych,
- liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
§4. Uczniowie szkoły podzieleni są na klasy realizujące program zatwierdzony przez MEN odrębnymi zarządzeniami o ramowych planach nauczania.
§5. Ilość uczniów w klasie nie powinna przekraczać 34.
§6. Organizację zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych określa tygodniowy rozkład zajęć, opracowany zgodnie z wymogami higieny pracy umysłowej uczniów i nauczycieli.
§7. Dopuszcza się również organizowanie nauki w formie zajęć fakultatywnych z wybranych przez ucznia przedmiotów.
§7.1 Dyrektor Szkoły, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim, z uwzględnieniem zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych Liceum, wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału lub zespołu od 2 do 4 przedmiotów, ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.
§8. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
§9. Na zajęciach wymagających specjalnych warunków i bezpieczeństwa (z uwzględnieniem posiadanych środków finansowych i zgodnie z obowiązującymi przepisami odnośnie liczby uczniów) może być dokonywany podział oddziałów na grupy.
§10. Niektóre zajęcia np. nauczanie języków obcych, elementów informatyki, wychowania fizycznego, zajęć fakultatywnych, koła zainteresowań, wycieczki i inne mogą być realizowane poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach międzyoddziałowych, międzyklasowych i międzyszkolnych, a także podczas wycieczek i wyjazdów. Zajęcia mogą być organizowane w ramach środków finansowych posiadanych przez szkołę, a także ze środków własnych uczniów.
a) Nauczanie języków obcych w Liceum odbywa się w grupach międzyoddziałowych, z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów.
§11. Zajęcia wychowania fizycznego powinny być prowadzone oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.
§12. Szkoła współpracuje z wyższymi uczelniami i instytucjami, przyjmuje słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na mocy porozumień z ww. i zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§13. Szkoła może podjąć indywidualną współpracę z instytucjami, szkołami krajowymi i zagranicznymi. Zakres współpracy określa zawarte porozumienie.
§14. Szkoła ma prawo typowania uczniów szczególnie uzdolnionych do różnych form pomocy stypendialnej udzielanej przez fundacje krajowe i zagraniczne.
§15. Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale (wychowawcy), który powinien sprawować te obowiązki przez cały tok nauki tj. okres 3 lat.
§16. Dyrektor Szkoły może powierzyć wychowawstwo innemu nauczycielowi jeżeli wniosek z taką prośbą (odpowiednio uzasadnioną) zostanie złożony w formie pisemnej przez rodziców i uczniów danej klasy do Dyrektora Szkoły lub zaistnieją inne okoliczności wymagające podjęcia takiej decyzji.
§17. Nauczyciele sprawują opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych.
§18. Podczas przerw międzylekcyjnych obowiązują dyżury nauczycieli. Celem ich jest zapewnienie bezpieczeństwa i nadzór nad prawidłowym zachowaniem uczniów.
§19. Podczas zajęć poza terenem szkoły i w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę opiekę sprawuje i odpowiada za bezpieczeństwo nauczyciel organizujący ww. zajęcia. Jest on kierownikiem grupy- współodpowiedzialni są inni nauczyciele, uczestniczący w tych zajęciach. Na zajęciach w tym samym mieście na jeden oddział przypada jeden dorosły opiekun a na wycieczkach poza terenem zamieszkania na około15 uczniów przypada jeden opiekun.
§20. Do realizacji zadań statutowych szkoła posiada:
- gabinety Dyrektora Szkoły i Wicedyrektora,
- 24 pracownie (w tym 2 pracownie informatyczne),
- 3 sale gimnastyczne, bibliotekę i Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej,
- gabinet pielęgniarki szkolnej,
- gabinet pedagoga i psychologa szkolnego,
- archiwum szkolne,
- gabinet księgowej,
- pokój nauczycielski,
- sekretariat,
- pomieszczenia gospodarcze,
- gabinet Samorządu Uczniowskiego,
- sklepik szkolny,
- radiowęzeł.
{/slide}
{slide=Rozdział 5 Wewnątrzszkolny System Oceniania §1. Ustalenia ogólne}
- Ustala się dwusemestralną organizację roku szkolnego.
- Każdy semestr kończy się klasyfikacją: śródroczną (semestr I) i roczną (semestr II).
- Semestr I każdego roku szkolnego trwa od pierwszego dnia nauki we wrześniu do ostatniego dnia nauki w grudniu. Semestr II trwa od pierwszego dnia nauki w styczniu,a kończy się w ostatni piątek czerwca.
- Ustala się 5 podstawowych funkcji oceniania:
- aktywizującą - zachęcającą ucznia do aktywnego uczestnictwa w zajęciach poprzez nagradzanie oceną pozytywną uczniów aktywnych i wykazujących się dobrą znajomością treści programowych,
- promocyjną - uświadamiającą uczniom postępy w nauce, rozwijającą indywidualne uzdolnienia i zainteresowania, zachęcającą do pracy twórczej, udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, itp.,
- kontrolną - systematyczną kontrolę stopnia opanowania materiału konieczną przy ustalaniu metod i tempa realizacji treści programowych,
- informacyjną - informującą ucznia i rodziców o postępach lub brakach w opanowaniu treści programowych,
- wychowawczą - w przypadku ocen ze sprawowania: nagradzanie zachowań pozytywnych a karanie negatywnych; w przypadku ocen z poszczególnych przedmiotów: kształtowanie właściwej postawy wobec nauki.
- Ocenianie uczniów w procesie dydaktyczno - wychowawczym ma na celu:
- zainteresowanie ucznia przedmiotem,
- uświadomienie mu poczynionych postępów w nauce, bądź występujących braków w opanowaniu materiału,
- kształtowanie właściwych postaw wobec szkoły, jej pracowników i rówieśników i wypracowanie właściwego stosunku do nauki,
- promowanie bądź nie promowanie ucznia do klasy programowo wyższej.
{/slide}
{slide=Trzy medale pingpongistek „Traugutta”}
Za nami kolejne sportowe zmagania w mistrzostwach Radomia szkół ponadgimnazjalnych. Miło nam poinformować, że w tenisie stołowym reprezentantki V Liceum Ogólnokształcącego im Romualda Traugutta, wywalczyły aż trzy medale.
Rywalizacja przy pingpongowych stołach była emocjonująca, a zawody stały na wysokim poziomie. W hali Zespołu Szkół Technicznych przy ul. Limanowskiego rozegrano bowiem turnieje indywidualne, na podstawie których poznaliśmy medalistów drużynowych w tej dyscyplinie sportu.
We współzawodnictwie dziewcząt, reprezentantki Traugutta spisały się na medal. W turnieju singlowym Monika Nogaj z klasy III F wywalczyła srebro, a Ewa Bielak (III E) najniższy stopień podium. Wymienione zawodniczki, a także Izabela Prokop (I A) oraz Anita Szymczak (II F) wywalczyły ponadto dla barw naszej szkoły srebrny medal w klasyfikacji drużynowej. warto dodać, że o laury wśród kobiet rywalizowało łącznie 64 tenisistki stołowe.
Pingpongowe zmagania rozegrali także panowie. Oczywiście w stawce ponad 60 uczestników, reprezentujących niemal wszystkie radomskie szkoły średnie, nie zabrakło uczniów V LO. Tym razem honoru naszej szkoły bronili absolutni debiutanci.
Drużyna w składzie:
- Adam Mizera,
- Grzegorz Pająk,
- Arkadiusz Sieczak,
- Patryk Kozłowski (wszyscy z klasy IC)
uplasowała się w stawce 18 zespołów, na piątym miejscu. Indywidualnie na pochwały zasłużył Arek Sieczak, który był czwarty.
Naszym uczennicom i uczniom serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów
opracował: nauczyciel
{/slide}
{slide=Koszykarskie zespoły V LO zagrają w finałach}
Rozgrywki Radomskiej Olimpiady Młodzieży w piłce koszykowej osiągnęły półmetek. Po fazie eliminacyjnej zespoły dziewcząt i chłopców „Traugutta” osiągnęły swój podstawowy cel i awansowały do turniejów finałowych, w których do zdobycia będą medale mistrzostw Radomia.
Jak co roku zmagania koszykarskich drużyn ze szkół ponadgimnazjalnych przebiegają dwutorowo. W I semestrze roku szkolnego 2012/2013 były rozgrywane kwalifikacje w grupach, po których poznaliśmy uczestników finałowych zmagań. Dziewczęta popularnego Traugutta bez problemów awansowały do fazy finałowej, wygrywając oba mecze eliminacyjne.
Trudniejszą drogę do decydujących o medalach rozgrywek miała męska ekipa V LO. Nasi reprezentanci zasłużyli na podwójne pochwały. Raz za postawę sportową (zdołali awansować do fazy finałowej), dwa za postawę fair - play. Oto w trakcie zmagań w swojej grupie, ich rywale - Zespół Szkół Budowlanych - nie dotarł do meczowej hali. Naszym należał się walkower (wygrana bez gry), który oznaczał promocję. Ale na prośbę przeciwników, za zgodą naszego zespołu, ustalono nowy termin meczu. Koszykarze V LO chcieli bowiem sportowo wyłonić lepszego. Po emocjonującym pojedynku „Budowlanka” nie zdołała nam zagrozić.
Finały na koszykarskich boiskach, z udziałem obu zespołów z naszej szkoły odbędą się wiosna 2013 roku.
opracował: nauczyciel
{/slide}
Zdjęcie naszych siatkarzy z Siatkarskiego Ośrodka.